Johann Sebastian Bach nam allerlei muzikale invloeden in zich op. Dit concert staat in het teken van Franse invloeden op zijn componeren. U hoort eerst een orgelbewerking van verschillende operadelen van Jean-Baptiste Lully, die als hofcomponist van de Franse zonnekoning Lodewijk XIV muzikaal zeer invloedrijk was. Daarna volgt een waarschijnlijk voor klavecimbel gedachte suite van Bach, die hij in Franse stijl componeerde. Zowel de opera van Lully als de daaropvolgende suite van Bach behoren tot de wereldlijke muziek en zijn nauw verbonden met de danscultuur van de Franse elite in de 17e en 18e eeuw.

De Franse barokmuziek die specifiek voor orgel gecomponeerd is, is wat serieuzer/kerkelijker van aard. In dat kader hoort u delen uit een orgelsuite van Jean-Adam Guilain, een van oorsprong Duitse componist die in Frankrijk actief was. Tot slot volgt Bachs Fantasie in G voor orgel, waarvan de laatste twee delen ook een wat ernstiger karakter hebben. Bach is hier duidelijk geïnspireerd door de Franse orgelmuziek, maar verwerkt deze invloeden op zijn geheel eigen wijze, wat dit werk uniek maakt in de orgelliteratuur.

Diederik Blankesteijn kreeg orgelles van Willem van Twillert en begon daarna zijn conservatoriumstudie aan het Conservatorium van Amsterdam, bij Jacques van Oortmerssen. Momenteel studeert hij daar bij Matthias Havinga en Pieter van Dijk.

Daarnaast volgde hij masterclasses bij o.a. Louis Robilliard, Olivier Latry, Theo Jellema en Erwin Wiersinga. Lessen basso continuo en improvisatie volgde hij bij Miklós Spányi. Hij volgde ook nog klavichordlessen bij Menno van Delft en pianolessen bij Frank Peters en Wouter Bergenhuizen.

Diederik won prijzen op verschillende concoursen en is kerkorganist van o.a. de Grote Kerk in Nijkerk. zie https://orgelconcertenjoriskerk.nl/wp51/concerten-categorie/bach-en-meer-op-zaterdag-diederik-blankesteijn-zaterdag-14-maart-2020/ voor details